Klövaträffen (2019-04-14)
Arrangör: OK Kompassen
Bana: ÖM 8 (4.6 km)
Tid: 77:43
Start-1: Körde väldigt safe här för att ge mig tid att komma in terrängen och skalan och rent allmänt få en bra start (har en stark tendens att bomma förstakontroller...). Var dessutom ingen helt enkel kontrollpunkt och en del andra löpare verkar ha haft lite problem här av livelox att döma, så tror det var ett klokt val.

1-2: Enligt plan.

2-3: Tänkte komma ut innan den stora korsningen, men slarvar med riktningen och kommer i stället ut efter. Borde upptäckt detta genom att dubbelkolla med kompassen, men gör inte detta, vilket skapar ett ögonblick av rejäl förvirring.

Rättar till felet, kommer ut på stigen, men är vid det här laget lite stressad och springer rakt förbi stenen precis till vänster om stigen där jag hade tänkt vika in mot kontrollen.

Längdkänslan sitter inte riktigt, så är först när sankmarken dyker upp till vänster som jag inser att jag har sprungit för långt.

Springer tillbaka, tror mig förstå höjdkurvorna och kollar inte så noggrant på kompassen. Som följd av detta lyckas jag dra iväg upp på höjden till höger (det gröna på kartan var relativt öppet så här års, så reagerade inte på detta), och hamnar vid kontroll 7. Inser efter en stunds förvirring vad som har hänt och hittar fram till kontroll 3. Inte bra med en så här stor bom så pass tidigt på banan!

3-4: Rakt ut på stigen, viker av efter stenen och följde sedan ravinkanten in till kontrollen. Satt bra med en stabil och ganska oproblematisk kontroll här.

4-5: Försöker undvika blockterrängen och den ganska förvirrande kurvbilden här, så drar mig uppåt så snabbt som möjligt. Är sedan ganska enkelt att se först punkthöjden och sen kontrollen.

5-6: Slarv med riktningen. Mer noggranhet och lite framförhållning hade kunnat ge en betydligt snabbare kontrolltagning.

6-7: Dags för återbesök vid gropen på höjden under lite mindre förvirrade omständigheter. Helt okej genomfört. Bra riktning fram tills jag ser höjden. Hade eventuellt kunnat undvika några höjdmeter (och sparat lite kraft i benen) genom att runda höjden och ta kontrollen från höger, i stället för att klättra upp till högsta punkten.

7-8: Bra kombination av framförhållning, riktning och kurvläsning!

8-9: Slarvig kompassritning! Tänkte springa på strecket ut till vägen (och sedan bedömma på plats om jag skulle följa beståndsgränsen eller ravinkanten). Rimlig plan. Men på något vis får jag detta till att bli "rakt österut", vilket leder till att jag rör mig parallelt med vägen en bra bit genom skogen (längdkänslan borde ha fått mig att stanna och tänka efter ganska snabbt!) innan jag kommer ut på ett oväntat ställe och blir fruktansvärt förvirrad. Får till slut ihop karta och verklighet och kör ett ganska safe vägval utmed stigen och ravinkanten.

Väljer sedan ett ganska bra ställe att korsa ravinen, och läser in mig på branten och gropen. Tror sedan att jag förstår kurvbilden, men missförstår i själva verket upp och ner helt och hållet. Detta kombineras med att jag inte alls kollar på kompassen, så kommer helt fel. Borde helt åtminstone hållt ett öga på kompassen - och kanske även lagt en halvminut extra på att reflektera över kurvbilden. I efterhand är det tydligt att jag borde ha gått rakt fram genom grppen rundat den stora höjden på höger sida och sedan kommit rakt på kontrollen.

9-10: Bra vägval här. Tar mig ner till bäcken på ett ganska tydligt och flackt ställte, rundar näsan längs med sankmarken, och kommer in mellan höjderna till kontrollen.

10-11: Blir återigen förvirrad över kurvbilden här vilket saktar ner mig, trots att den egentligen inte var så relevant för mitt vägval. (Hade lika gärna kunnat gå på kompass fram till beståndsgränserna eller dikena.)

11-12-13-14-Mål: Enkel orientering parallelt med ledstänger.

Rent allmänt: Riktigt kul och stundtals ganska dramatisk terräng, som var utmanande både fysiskt och tekniskt. Kul morgon i skogen trots att det inte blev någon vidare vacker orientering.

Lärdomar: Det är värt att ta sig tid att ta ett djupt andetag ibland och lägga några tiotals sekunder extra på dubbelkolla kartläsningen, ta ut kompassriktningen noggrant och/eller tänka igenom hur långt jag har sprungit och hur lång nästa delsträcka är i ett planerat vägval.

Klövaträffen (2019-04-14) Klövaträffen (2019-04-14)